![]() ![]() ![]() |
||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Játékmenet 1. Helyezkedés - Stance
A lehetőségekhez mért kényelmet mindenekelőtt ezzel a testhelyzetünkkel segíthetjük elő. Lényeges ezalatt a kellő mértékű izomlazítás - nagyfokú szellemi koncentrációval kombinálva. Az egyensúly kulcsa a hack-ben támaszkodó láb, mert a testsúly nagy részét támasztja meg lendítés alatt. Fontos, hogy előre nézzen, a delivery vonalába. Ez a térd maradjon távol a jégtől, hogy biztosítsa az egyensúlyt, mialatt felsőtestünk egyenes marad, tekintetünk pedig a célra szegeződik. A csúszó láb a hack lábbal párhuzamosan, de egy kicsit előrébb, egész talppal a jégen áll. A dobó karnak kényelmesen kinyújtva, de feszítés nélkül kell helyezkednie. A kő csak éppen annyira legyen tőlünk, hogy kényelmesen elérjük. 2. A kő kiadása - Delivery Rugalmas gumival bevont fa hack-ből elrugaszkodva hajtják végre. Hiába kézzel csúsztatják el a követ, a delivery kulcsa a hack-ben való támaszték, lényege a lábmunka. Minden erőkifejtés innen kell, hogy származzék. A játékos
A játékosok néhány méteren át jellegzetes testhelyzetben együtt csúsznak a gránittal, még mindig fogva azt. Amelyik kezükben tartják a követ, azzal a lábukkal tolták el magukat a hack-től, s így csúszás közben ezt a lábukat hátranyújtják az indulás eredményeként, és nem utolsó sorban egy kényelmesebb testhelyzet érdekében. Másik lábukat könnyedén maguk alá húzzák, hogy megmaradjon a jégen kialakult kényes egyensúly: ezt arra az oldalra kinyújtott söprű is nagyban segíti. A követ a hog line előtt kell elengedni, különben érvénytelenné válik a dobás. Ez a vonal a hack-től kb. 10 méterre van. Amint a követ elengedik, már semmilyen módon nem lehet hozzáérni, csak új end kezdésekor. A hog line-nál két játékos várja, akik azután a dobó hangos utasításait követve sűrű söpréssel irányítják a kő útját. Bár nem vagyok az animált gif híve, ez a puritán képsor hűen mutatja be a fontosabb mozdulatokat: 3. Söprés Két dolgot hajt végre:
A skip úgy fogja kérni a söprést, ahogyan alkalmasnak találja. (Tapasztalt csapatoknál a söprők határoznak.) A söprők törekedhetnek arra, hogy megbecsüljék a kő csúszási "súlyát" (sebességét, lendületét), és ennek megfelelően reagáljanak. A kő tehát elindult önálló útján. Elengedése közben a dobó igyekszik valamelyik irányba lassú pörgésre indítani a követ - innen ered a curling (csavarodás) elnevezés -, az olvasó által egyenesnek vélt csúszás emiatt görbül egy nagy ívvé. Ebben a söprögetők is aktívan részt vesznek. Az ív görbületét (curve) a kő alján levő homorú bemélyedés segíti, de függ a jég minőségétől és a kő taktikai sebességétől is. A görbület több, akár 4 méteres is lehet, ez a big curve, ha egy méternél kevesebb, small curve-nek nevezik. Ez teszi a curlinget érdekessé és izgalmassá. Hogyan lehet ezt a rotációt kivitelezni? Képzeld el, hogy autót vezetsz. Először a skip söprűje felé kezded irányítani, aztán lassan arra kanyarodsz, ahová először jelzett a kapitány. A kormánykerék maga a kő: a fogantyú vége feléd mutat, töve 10 óra vagy 2 óra irányába néz (skiptől függ). Elengedése előtt "vidd fel" 12 órára, majd könnyedén fordítsd tovább. Amelyik kezében tartja söprűjét a skip, arra álljon neked a nyél vége, persze tükörszerűen (szemben áll: pl. bal keze esetén 10 órára állítsd a köved), és a másik kezével mutatja a pörgési irányt, vagyis te magyad előtt fogod eltekerni a fogantyút. Az ívvel mindenképpen számolni kell, kiküszöbölése nagyobb feladat. A "rombolás" kivétel: ilyenkor jóval nagyobb a kő sebessége, mint általában, hogy biztos legyen a kiütés. De pont a sebesség miatt a kövek ilyenkor mindig keresztülcsúsznak a házon. Az ív nagy taktikai segítség is lehet, például ha az egyik kijjebb álló saját kő mögé "besöpörnek" egy másikat, azt az ellenfél csak több dobás elvesztegetésével "szedheti ki".
4. Stratégia (Bővítése folyamatban...) A követ többféleképpen is ki lehet játszani. Ezek kombinációjából jön létre a stratégia, ami egy sakkjátszma bonyolultságához hasonlítható. Olykor úgy is nevezik a curlinget, hogy "chess on ice", vagyis: sakk a jégen. Alapvető taktikai fogásnak számít, hogy ha a sorsolás (toss) szerint mi kezdtük a játékot, akkor arra törekszünk, hogy 1-0-ra, vagyis épphogy elveszítsük az endet. Ez vonatkozik a többi hasonló helyzetű endre is. Ilyen esetekben a free guard zone területének középső sávjába, a center guardba helyezzük első köveinket (3 vagy 4), amit a fgz szabály nem enged elmozdítani, tehát a ház "fokozottan védetté" válik. Ellenfelünknek több saját kövét el kell használnia a guardok későbbi kiütésére, de utolsó kövét kihasználva nyerhet. Ezzel a két csapat közötti pontkülönbség nem lesz jelentős, viszont megszereztük a következő end befejezésének jogát, ami, mint tudjuk, döntő fontosságú lehet. Abban az esetben, ha ez sikerült, első néhány kövünket ismét érdemes védelemre használnuk, de nem a center guardban, hanem a két oldalsó sávban, a corner guardban. Így több csata folyhat a házban, utolsó kövünkkel - ha jól taktikázunk - legalább 2-0-ra nyerjük meg az endet. Az évszázadok során mindegyik formáció kapott egy rövid elnevezést. A továbbiakban láthatsz néhányat ezek közül általam magyarítva és "modellezve".
2002. 11. 28.
![]() |
|||||||||||||||||||||||||
tartalom, szerkesztés (c) 2002-2006. Jyrkki •
design, engine (c) 2002-2006. pdx •
hosted by Visiophone
|